Mladí holdují alkoholu podstatně míň než jejich rodiče
Podle společnosti Global Web Index, která analyzovala spotřební chování téměř půl milionu mladých lidí ve 45 zemích, pijí zástupci Generace Z výrazně mín než jejich předchůdci. 37 % z nich tvrdí, že alkohol vůbec nepije. U mileniálů je to jen 21 %. Pouze 16 % pak alkohol konzumuje alespoň jednou týdně, což je výrazně méně než u předchozích generací. Generace Z více dbá o své zdraví. Oproti průměru je u nich například o 35 % větší pravděpodobnost, že se budou věnovat běhání, a více než třetina si jich v posledním měsíci objednala nějaké zdravé jídlo.
Tento trend je patrný i u nás. Například mezinárodní studie HBSC sledující trendy v oblasti zdraví a životního stylu dospívajících uvádí, že procento patnáctiletých, kteří přiznávají, že se v životě nejméně dvakrát opili, u nás za posledních 10 let klesl z 29 na 22 procent u dívek a z 32 na 25 procent u chlapců.
Mladí Češi ale stále pijí více než jejich vrstevníci z Německa, Francie nebo Španělska. A proč? Kampaň Suchej únor v roce 2020 doprovodil průzkum mezi zhruba 2000 studenty realizovaný ve spolupráci s ISIC Česká republika, který mapoval jejich motivace k pití alkoholu.
Výsledky ukázaly například to, že 33 % studentů pije alespoň několikrát ročně na kuráž a 25 % z nich alkoholem zahání osobní problémy. Nejvíce však mladí lidé mají alkohol spojený se změnou v prožívání a komunikaci. Až 92 % se po alkoholu cítí otevřenější vůči ostatním, 86 % snadněji mluví o svých pocitech a 67 % má pocit větší sexuální přitažlivosti, přičemž cítí zároveň i méně zábran, pokud jde o sex jako takový.
Zdroj: kampaň Suchej únor