„Je pivo taky alkohol?“

Vyprávění o tom, jak se kdo opil o víkendu, je na středních školách něčím úplně běžným. Jedná se o zábavné historky, kterým se všichni smějí. To, že si někdo nepamatuje zážitky ze sobotního večera, je skoro odznakem cti.

Když se na programech lidí ptáme, kdo kolik vypije alkoholu, k těm, kteří pijí každý víkend nebo několikrát týdně, se všichni obrací vlastně s obdivem.

Když se jedná o další návykové látky (včetně tabáku), už tomu tak není. Běžnou otázkou, kterou slyšíme snad vždy, je: „A pivo je taky alkohol?“
První ochutnávku alkoholu nejčastěji získávají mladiství doma od rodičů.

Nikdo nevnímá hranici 18 let jako nosnou a nechápe, proč by se měla dodržovat. V mnoha třídách se setkáváme také s tím, že se zde vyskytuje někdo, jehož pití alkoholu je za hranicí běžné konzumace.

Jak se to pozná? Například tak, že jeho pití už má nějakou pravidelnost, jedná se třeba o každý víkend, pátek i sobotu. Nebo každou událost, vše, co se mu povede nebo nepovede „oslaví“ pořádnou skleničkou. Pije čím dál tím častěji sám, dokonce raději než s kamarády. Na alkohol myslí a těší se na něj.

Kam se obrátit, když tohle u sebe nebo někoho ze svého okolo poznáš? Můžeš se podívat na naši Mapu pomoci a vybrat si organizaci, která ti je nejblíže.

Nejsme ale naivní a víme, že mladiství alkohol pijí, i když by neměli. Jak to alespoň dělat co nejméně škodlivě?

  • Je dobré pít dostatečné množství nealkoholických tekutin, abys předešel/a dehydrataci.
  • Konzumuj spíše pomaleji a plynuleji, nekombinuj různé typy alkoholických nápojů, odbourávání alkoholu tak trvá déle.
  • Nepij nalačno a nekombinuj alkohol s dalšími návykovými látkami.
  • Nikdy nevíš, jaká bude reakce tvého těla a je tady vyšší riziko předávkování.
  • Není dobré pít levný alkohol nebo od neznámých lidí a také pít sám a když se necítíš dobře.

Alkohol je v naší společnosti běžný téměř na každodenní bázi. Více se divíme, když někdo nepije, než když pije flašku vína každý den.

Je ale potřeba zdůraznit, že alkohol je stále návyková látka, na které může vzniknout závislost a škodí našemu tělu.

Zkus si říct sám/a za sebe, jak to máš s konzumací. Jestli tvé pití není nadměrné, případně jestli by nebylo možné ho lehce omezit. Co si pivo místo každý den dát obden?

Kdo pro tebe napsal tento článek?

Markéta Homolková

Markéta vystudovala jednooborovou psychologii na Masarykově univerzitě v Brně. Už sedmým rokem se věnuje lektorování seminářů a workshopů pro děti a mladistvé na téma rizikové chování. S mladistvými vede i individuální poradenství. Mimo jiné se zabývá také problematikou digitálního wellbeingu.

Centrum prevence – Podané ruce

Ztrácíš kamarády, máš doma problémy a nemáš se komu svěřit? Necítíš se dobře ve třídě nebo se bojíš chodit do školy? Máš po škole vždycky spoustu volného času a nevíš co s ním? Máš pocit, že tě něco v životě omezuje nebo nad tím ztrácíš kontrolu?

Pak jsme tu pro tebe! Můžeš si za námi přijít pro radu, posdílet, co tě trápí nebo jen tak, na nezávazný pokec. Zaměřujeme se na oblast látkových závislostí (užívání tabáku, alkoholu, drog), nelátkových závislostí (netolismus, gambling), vztahů ve třídě či v rodině (špatné vztahy nebo šikana ve třídě, rozvod rodičů, aj.)

Obrátit se na nás můžeš na čísle 770 110 884 nebo na poradna@podaneruce.cz.

Podobné články

Jak předejít kocovině?
Víš, jak si poradit s nenáviděnou kocovinou? V dnešním článku se to dozvíš! Poradíme ti, co dělat, když to s pitím přeženeš a proklínáš každého panáka, kterého jsi vypil/a. Vyp...

Sleduj nás

#zustannadvlivem